Glasba za kameleone ali kako je Capote prerasel novinarske hlače

imagesTruman Capote, ta zvesti in natančni opisovalec resničnih dogodkov (Hladnokrvno), mojster kratkih romanov (Zajtrk pri Tiffanyju) in deklarirani gej (film Capote), je svojo novinarsko žilico prenesel v fikcijo. Rezultat dejanja je izbor novel z naslovom Glasba za kameleone. Iz začetnih – skoraj surrealističnih opisovanj potovanj in dogodkov izven njegove domovine – se slog pisanja prelevi v faktografsko natančno zapisovanje različnih pogovorov. Capote, mahnjen na časopisne članke, vezane na umore in zločine, katerih plod je njegovo najbolj znano delo Hladnokrvo, se jim ne izogne niti v novelah. Mojster preciznega nizanja besed v Glasbi za kameleone v središče postavi samega sebe, kot je to menda z veseljem počel v literarnih salonih in barih.

Capote je distanciran, a vendar mu ne uide niti delček dogajanja. Capote si zapomni 94 odstotkov vseh pogovorov (zna jih do pičice na pamet), Capote vestno beleži. Osredje dotičnega dela je namenjeno iskanju morilca; pisatelj je v vlogi opazovalca in razsodnika obenem. Poglavje Izrezljane krste so – skoraj na stotih straneh – središče in potrjujejo, da Hladnokrvno ni bil v hipnem otroškem navdušenju nad ˝slabimi˝ in ˝dobrimi˝ junaki napisan roman. Izrezljane krste bi lahko ponudile predlogo za še en scenarij v slogu Hitchockovih mojstrovin, le da morilec ni nikoli kaznovan. Še odkrit ne. Najdaljši del, namenjen zavzetemu iskanju podleža, ki s pošiljkami lesenih krst ustvari psihološki pritisk in nemiren spanec (zaznamovan si, enkrat bo prišel in te spravil krsto), pa oklepata niza krajših zgodb. Prvi, Glasba za kameleone, se dotika predvsem potovanj in navadnih ljudi, ki jih je v precep in fokus vzel sam pisatelj. Začetki so, zametki nečesa večjega, bolj napetega in dorečenega, saj pripeljejo vse do krst in iskanja morilca. Zadnji del, zbran pod naslovom Pogovorni portreti, pa je predvsem avtorjevo prevpraševanje o smislu obstoja; verjetno posledica njegove osebne in pisateljske krize, kateri je avtor večkrat glasno izpostavil. Obsojenca sprašuje o morali, dobrem in slabem, poanti zločina in življenja; novinar je (New York Times); vrta in zahteva odgovore. Toda Capote je tudi pistelj; sprašuje v jeziku umetnika, izobraženca, svetovljana; jezik ni detektivsko suhoparen in formalen, reduciran zgolj na pusto pravniško terminologijo.

Glasba za kameleone je nekakšen resumé njegovega celotnega opusa, z vsemi pisateljskimi veščinami in slogi vred, le da je tokrat v srčiko postavil samega sebe (˝knjiga, to sem jaz˝, če parafraziram Francoza Ludvika), prisotnega od prve do zadnje strani. Veliko je doživel – prijateljevanje z blondinko Monroe, počitnikovanje na Martiniku s kameleoni, druženje s hladnokrvnimi morilci, pohlepnimi jasnovidkami in zadetimi služkinjami -, veliko povedal. Zanimajo ga ljudje, njihova dejanja, reakcije in besede. Ne obsoja in ne dolgovezi; nevtralen je, poročevalski, a vendar ujet v literarno besedišče. Za svoje zgodbe potrebuje trde platnice in veliko papirja; s svojim pripovedovanjem ruši novinarske norme in presega tehnične omejitve; tako se je tudi  Hladnokrvno razbohotil iz prvotno načrtovanega časopisnega članka v svetovno znan roman.  Preproste zgodbe; ene manj, druge bolj verjetne, vseskozi ohranjajo bralca radovednega in v pričakovanju, četudi je konec marsikatere izmed njih dokaj enostaven, nekatarzičen. Prevpraševanje o obstoju, poanti bivanja, opazovanje mimoidočih, opisovanje prijateljev in neznancev, seciranje človeške duše (˝Da bi nekega jutra prebudil in začutil, da sem naposled odrasel človek, osvobojen nezadovoljstva, maščevalnih misli in drugih potratnih, otročjih čustev. Da bi, z drugimi besedami povedano, ugotovil, da sem polnoleten.˝); kompleksne teme, vredne literarne forme. Predvsem pa branja!

Anita Volčanjšek

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s