Vrtiljak.

 

Vrtiljak, delo dunajskega avtorja in zdravnika Arthurja Schnitzlerja, katerega režijo za adaptacijo na odru Mestnega gledališča ljubljanskega je prevzel Marko Čeh, nas vrne v čas dunajske secesije, v duh dekadence. Ponudi nam vpogled v (seksualna) življenja vseh družbenih slojev Dunaja na prelomu v 19. stoletje.

Schnitzler je Vrtiljak v prvi verziji napisal leta 1897, izdal ga je v samozaložbi za ožji krog prijateljev. Proti uprizoritvi ni stremel, a je tekst vzpodbudil preveliko zanimanja. Igra je bila prvič uprizorjena šele leta 1920 v Berlinu. Po premieri so se sprožili ogorčeni valovi zgražanj, Schnitzlerja so obsodili amoralnosti in njegovo delo imenovali celo za pornografsko, čeprav ni v njem prav nič pornografskega. Posledično je Vrtiljak prepovedal uprizarjati na nemškem področju.

Igra je sestavljena iz desetih enakovrednih sekvenc, ki jih v celoto poveže skupna tema takrat tabuizirane seksualnosti. Vsebinsko namenoma izpraznjen tekst ponudi zgolj govor, ki spremlja seksualno vedenje; torej hinavsko vljudnost, ki ljubimca spravi v posteljo. Takrat so izrečene vse tiste besede, ki jih je izreči treba, izpuhtijo pa brž, ko se konča kratek zatemnjen prizor in spet posveti luč. Ti kratki zatemnjeni momenti pravzaprav cenzurirajo samo seksualno akcijo. Vrhunca tako tudi dobesedno ni. Seksualna srečanja so verižna, tako, da ima vsaka oseba dva partnerja, na koncu pa se krog sklene z isto prostitutko, ki je igro tudi začela. Čas je ekonomičen, tako kot je ekonomičen tudi užitek.

Igra publiko sooča z banalnostjo seksualnih odnosov, lažmi, licemerno družbo, ki ji je v seksualnih aktih odvzeta hierarhija in umanjkanjem vsakršne ljubezni. Vseeno eden izmed partnerjev vedno izpade žrtev, objekt, na nek način je ponižan. Med osebami poleg hinavskega zapeljevanja tečejo še »ljubosumni« pogovori o bivših ljubimcih, na primer koliko partnerjev je kdo izmed njih imel že imel.

Človeška nrav, katero je Schnitzler raziskoval, se doslednjeje izriše v sekvenci, kjer se na spolni akt pripravljata mlada ženska (Tanja Dimitrievska) in njen soprog (Gaber K. Trseglav), ki se med seboj seveda varata. Med njima steče pogovor, kaj je v spolnosti sprejemljivo za moškega (slednji mora skakati čez plot, saj s tem podčrtuje svojo moškost) in kaj za žensko (ki naj bo čista, nedolžna). Pozicijo moške in ženske seksualnosti je Schnitzler sicer obravnaval enakovredno. Posamezne vloge ne izstopajo, kar je verjetno tudi sam namen, saj tako kot ni glavnega igralca, tudi ni glavne sekvence, vse je v ravnovesju.

Omeniti velja, da je bil Schnitzler zelo dober Freudov prijatelj, ki mu je priznal, da mu je z intuicijo uspelo doseči tisto, s čimer se je sam dokopal z leti dela na drugih. Oba sta raziskovala seksualnost, ki se je takrat počasi začela osvobajati iz težkih okov greha. Zanimivo je, da je Schnitzler ta tabu zbanaliziral še preden je sploh lahko postal del govora vsakdanje rabe, še preden se ga je smelo izgovoriti, še preden je ušel moralnim obsodbam in kazni. Če nekdo ne deluje po normiranih vzorcih, to še ne pomeni, da ni moralen, samo morale ne sprejema kot nekaj univerzalnega, ustvarja si svojo.

Vrtiljak se bo vrtel še naprej. Tema, ki jo jo je obravnaval Schnitzler, je danes morda aktualna zato, ker se družba od takrat ni poboljšala; dobila je sicer drugačno strukturo, ampak svojih napak ni odpravila, seksualnost sama pa – čeprav ni več tabu – marsikomu še vedno povzroča nelagodje.

Uvodna glasba mi je vzpodbudila visoka pričakovanja, saj je k obravnavani temi doprinesla prikladno atmosfero, vendar se ta pričakovanja vseeno niso povsem izpolnila. Glede na napovednik sem pričakovala globlji vpogled v človeško nrav, ki ostane v obrisih. Igra mi je predstavljala zgolj predigro, ki bi navkljub težko predstavljivem delu lahko bila prepričljivejša.

Tjaša Plazar

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s