Češnjev cvet ni bil še nikoli tako lep

sestricaHirakazu Koreeda, japonski režiser, v svojih filmih pogosto prikazujoč sodobne pasti družinskih vezi (Kakršen oče, takšen sin, Želim si) tudi v svojem najnovejšem celovečercu ostaja zvest priljubljeni tematiki. Sestrica (Umimachi diary) je subtilen, a dinamičen film o medosebnih odnosih znotraj reorganizirane družine, v katero se počasi intergrirajo sledi preteklosti. Koreeda ni patetičen niti psihoanalitičen; ne poigrava se z gledalčevimi čustvi ter ne išče vzrokov razrahljanih družinskih niti. Zanima ga sedanjost štirih sester, ki se –  vsaka po svoje – soočajo s problemi modernega sveta.  V odmaknjenem obmorskem mestecu, tako oddaljenem od glasnega in brezosebnega Tokia se, presenetljivo, kader za kadrom razgibano zapleta in razpleta družinska saga čisto vsakdanjih deklet.

Bolj kot dejstvo, da v čudovito, z naravo obdano mesto po petnajstih letih stopi najmlajša Suzu (po očetovi strani) in v udobno hišo svojih sester vnese nov veter z grenkim priokusom preteklosti, v oči bije prikaz ˝slehernosti˝. Vsak človek nosi svojo prtljago, katera pa je zlahka nadomestljiva. Koreeda je v središče postavil eno samo družino, za katero bo prišla nova, s svojimi problemi, željami ter hotenji. Pomembna je zdajšnjost, ki jo vsaka izmed deklet okuša drugače. Izogib pretiranemu analiziranju in psihološki karakterizaciji filmu vdahne svežino, razgibanost in lahkotnost.  Sestrica pluje med družinskimi problemi ter rahlo obujajočo preteklostjo in v rednih intervalih za hip postane na bujnih otokih zelenja. Med vsakodnevno rutino sester – služba, neuspela ljubezenska razmerja, družinsko vprašanje – se namreč lucidno vplete japonska narava, šum oceana, ribolov, okušanje hrane, izdelovanje slivovega vina, opazovanje češnjevih cvetov … Lepa fotografija simboliko še poudari in filmu vtisne podobo magičnega, a dosegljivega. Režiser ni omejen na dogajanje okoli ognjišča, večina prizorov se godi izven sten, na prostem, v naravi. Tako družinsko dramo iz interierja prestavi na odprto, jo vpne v okolje, v vaški vsakdan, in pusti, da se zgodba odvija sočasno z naravnimi pojavi. Japonska tradicija – obiranje sliv za kuho vina, prehranjevalne navade, kultura oblačenja – ni v fokusu, je pa vendarle del, kamenček v mozaiku nizanja izrazito jasnih ter čistih prizorov doživljanja preteklosti, čustvovanja in soočenja s sedanjostjo. Ravno stilizacija podob in žanrska nezamejenost filmu vtketa unikatnost; Koreeda ne pusti, da bi sestre zapadle v črne globine svojih življenj, venomer jih preganja v življenje, v zdaj, na morje. Zato tudi konec ni zvodenel in obrabljen; srečen je toliko, kolikor so srečne sestre. Trenutno so;  zlomljenemu srcu, neurejeno vezjo z mamo, smrti prijateljice navkljub. Skupaj so, nič jih ne more iztrgati iz udobne dekliške hiše, kjer podnevi buči od smeha in diši od vedno novih poslastic. Okolje, ki ga je ustvaril režiser, daje občutek prostranosti, širine, neskončnosti. Že njihovo prebivališče – velika hiša z neštetimi majhnimi sobanami – je odprto, zračno, napolnjeno z duhom svobodomiselnosti. Korak stran je morje, nanizano s skromnimi barkami vaških ribičev. Še malo naprej je češnjev drevored, ki cveti in prekipeva od življenja. Svoboda, ki jo sestre okušajo z vsemi čuti. Preteklost so pustile vnemar; sedaj je važno slivovo vino po babičinem receptu in sveže sardelice na popečenem kruhu. Tudi to je svoboda.

Nič pretencioznega ni v filmu; nežen je, a obenem silovit, lagoden, a hkrati natančen. Japonski prikaz družine – kjer se problemi rešujejo mirno in brez privdigovanja glasu – je vpet v mirno podeželsko okolje, kjer življenje teče počasneje. V njem se skrivajo drobni užitki in radosti, ki jih sestre počasi prično odkrivati tudi same. Svet ni zgolj črn ali bel. Vmes je nešteto pisanih prigrizkov, rdečih cvetov in zelenih, neokrnjenih kotičkov. Vmes je svoboda. In pravi okus sedanjosti.

Anita Volčanjšek

Slika: www.kinodvor.org

 

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s