Patrick Modiano, Nočna nezgoda (Accident nocturne): V iskanju Jacqueline Beausergent ali igra asociacij

9789610139768-1Nočno nezgodo Patricka Modiana, ki je leta 2014 dobil Nobelovo nagrado za književnost, je izdala Mladinska knjiga leta 2015. Izšla je v zbirki Roman v prevodu Aleša Bergerja.

»Sinočnja nezgoda ni bila naključna. Pomenila je zarezo. Bila je blagodejen pretres, in pripetila se je ravno pravi čas, da lahko nanovo krenem v življenje.« (Modiano, 2015: 15) Kaj drugega sporočajo ti stavki kot to, da je prvoosebni pripovedovalec v pričujočem romanu v iskanju samega sebe? Iskanje samega sebe pa terja tudi iskanje izgubljenega časa. Ta se odstira skozi spomine, ki so priklicani v zavest povsem asociativno. In prav igra asociacij je tisto, kar roman bogati, saj se pripovedovanje razplasti na več ravni. Z vračujočim se spominom pa se počasi vzpostavlja tudi pripovedovalčeva identiteta.

Ker spomini niso verodostojen dokumentator naše osebne preteklosti in so tako zgolj abstraktno pomnjenje nekih preteklih doživetij, ne moremo pričakovati, da bodo podani logično-smiselno. Temu je tako tudi zato, ker smo od njih distancirani in jih vrednotimo iz sedanje pozicije. Vendar nekaj resničnega že sporočajo, če v nas zbudijo tesnobne občutke. V tem smislu se spomini v romanu (ponekod manj in ponekod bolj) nelogično in nesmiselno vrivajo v sedanjo zgodbo. A sedanja zgodba je ravno povod za nehoteno in neprenehno vračanje v že preteklo, ponekod tudi nezavedno. Vsak spomin poraja novega, zdi se kot da tonemo vse bolj globoko, do izvorov – v travmatično otroštvo – zato prevladujejo občutki z negativnimi konotacijami.

Pri pripovedovalcu se dogaja nekaj, kar lahko poimenujemo psihični fenomen prisile ponavljanja. To pomeni, da subjekt nezavedno podoživi ali pa konstantno podoživlja travmatične izkušnje iz preteklosti. Tako počasi niza usedline spomina. Izkušnje iz preteklosti so preveč ekstremne, da bi se lahko prijele zavesti in normalno vstopile v spomin, zato so iz njega izrinjene. Vrnejo se podzavestno v določenih okoliščinah – te pa izzovejo prej omenjene asociacije, besede, stavki, ljudje, ki mislimo, da smo jih nekje že videli ipd. Pravi, da že ena sama beseda lahko prikliče dolgo pozabljen spomin. Travmatični dogodek, pa čeprav resničen, ni podan v vzročno-posledičnem zaporedju, ne pozna časa ne prostora, nima konca ne začetka. Žrtve travm tako ne živijo s spomini preteklosti, marveč z dogodki, ki se niso mogli zaključiti. Ti so del sedanjosti in prihodnosti. Tukaj je pomemben predvsem stavek, ki se pojavi večkrat in spominja na Nietzscheja: »Življenje je neprenehno vračanje

Za priklic spomina pa je pomembno še nekaj – vonj. »Pravijo, da vonji najbolje oživijo preteklost. In vonj etra je name od nekdaj nenavadno učinkoval. Zdelo se mi je celó, da je vonj mojega otroštva, a ker je bil povezan s spanjem in ker je zabrisal bolečino, so se podobe, ki jih je odgrinjal, brž pomešale.« (Modiano, 2015: 73) Eter na isti mah prikliče spomin in pozabo. Tako delujejo sanje, ki pa so nekakšna vzporednica sedanjega življenja in stojijo ob boku zgodbam, ki jih pripovedovalec uspe izluščiti iz spomina, po drobcih. Pripovedovalec pravi, da je človek brez otipljivih spominkov iz otroštva, kar priča o tem, da ga je na vse pretege skušal potlačiti, pa mu ni uspelo.

Začetek zgodbe zavede s svojo preprostostjo, saj kaj kmalu postane jasno, da bo zgodba podana kompleksno iz več abstraktnih ravni. Pripovedovalec v zgodbi išče Jacqueline Beausergent, ki je bila kriva za naključno nočno nezgodo, za blagodejen pretres, za pomemben prelom v njegovem življenju. Iskanje nje je iskanje sebe, je ključ od vrat, ki odpirajo v nezavedno.

Tjaša Plazar

Patrick Modiano: Nočna nezgoda, Mladinska knjiga, 2015

Slika: http://www.emka.si/nocna-nezgoda/PR/1972480

 

 

 

 

 

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s