18. FDF v Kinodvoru: How to Change the World (Kako spremeniti svet)

ladjaAmeriški režiser dokumentarnih filmov Jerry Rothwell (Deep Water, Heavy Load) se je s svojim najnovejšim izdelkom Kako spremeniti svet konkretno posvetil arhivom, ki odpirajo polpreteklo zgodovino danes vsem poznane mednarodne okoljevarstvene organizacije Greenpeace. Rothwell seže v začetno leto 1971, ko se je nekaj zagnanih hipijev s čartersko ladjo odpravilo iz Kanade proti Aljaski, da bi preprečili podzemni jedrski poskus ameriške vlade. Dolgolasci z obvezno cigareto v ustih so pričeli z okoljevarstvenim delom, ki se je v desetletjih izoblikovalo v eno najmočnejših organizacij na svetu. Vendar idealiziranje ni poanta dotičnega dokumentarca; režiser nikakor ne pozabi vpeti perečih ekonomskih vprašanj in angažiranega menedžmenta, ki je tokom oblikovanja organizacije globoko pretresel celotno mrežo in pregnal najbolj zagrete (a premalo ambiciozne) člane. Film je verodostojen prikaz širjenja moči in notranjega kadrovanja, ki bolj kot na dobrobit gleda na dobiček ter moč, a obenem ne pozabi na človečnost nekaterih posameznikov, ki so želeli zgolj in samo spremeniti svet.

Film bazira na posnetkih odprave, ki se je že zgodaj zavedala pomena medijev. A tudi sedma umetnost ima moč, da svetu predstavi del zgodovine, ki je še kako vplivala na omejitev grobih posegov v naravo. Tako je režiser zmontiral stare posnetke in jih začinil z intervjuji ostarelih članov, ki so želeli spregovoriti ter javnost osvestiti o zametkih delovanja organizacije. V ospredju je predvsem težko delo, ki so ga posamezniki bili z ameriško vlado. Začenši z odpravo na Aljasko, na otok Amčitko – zarjavela ladja je iz Vancouvra odplula septembra 1971 –  se je prva akcija “Don’t Make A Wave Committee” kasneje preoblikovala v Greenpeace. Sprva majhno mirovno gibanje zadobi novo, razširjeno podobo in se vehementno loti tudi drugih problemov. Poleg uporabe jedrskega orožja so se pričeli zavzemati za boj proto prekomernemu komercialnemu kitolovu, uporabi strupenih odpadkov, globalnemu segrevanju … Ekološko osveščeni posamezniki, katerih voditelj je bil ˝eko junak˝ Robert Hunter (ki je medije označil za ˝Mind Bomb˝), so se sicer jasno zavedali pomena komunikacije z javnostjo, vsekakor pa niso pričakovali, da ima tudi organizacija, ki od vlade in podjetij ne sprejema donacij, svojo lastno notranjo strukturo oziroma svojevrstno hierarhično ureditev. Odnosi so se pričeli krhati, bolj kot akcijam za dobrobit okolja so se pogosto morali posvečati hermetičnih pravilom vznikajočega kapitalizma, ki je diktiral ustroj organizacije. Že prvotna skupina je vsebovala različne karakterje, ki so mestoma zanetili prepir ali dva, ob širjenju mreže in prvih javnih uspehih – ko se je Greenpeace enormno povečal – pa so se vseskozi netili takšni in drugačni konflikti. Uspeh in prepoznavnost sta – kot pri vseh javnih delih – prinesla boj za oblast, pehanje za denarjem in individualizem. Kar je bilo kolektivno – boj proti onesnaževanju in jedrskim poskusom so pričeli složno, skupinsko – se je transformiralo v moderni individualizem.

Kako spremeniti svet je mestoma zastrašujoč dokumentarec o pasteh družbenega aktivizma – ki se jih prvotna odprava vsekakor ni zavedala -, predvsem pa velika zgodba o požrtvovalnosti nekaterih ter požrešnosti mnogih. V fokusu pa vseeno ostaja pristna volja za pozitivne spremembe v svetu, ki jih ne uničijo niti manjša notranja trenja. Za začetek odprave je bil pogum dovolj – pogosto so fantje tvegali svoja mlada življenja –, žal pa je revolucija prinesla marsikatero negativno spremembo. A vendar; proti organiziranemu menedžementu se ni smotrno boriti, saj gre za boj z mlini na veter, pomembno je permanentno zavzemanje za prvotno idejo. Hipiji so želeli spremeniti svet. Brez denarja, škodoželjnosti ali lastnih pohlepnih ambicij. Zgolj z nesebičnimi dejanji, pogumom in golimi rokami. Revolucija je namreč stvar posameznikov, ne materialističnih lobijev.

Anita Volčanjšek

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s